Motor
Az erőgépbe a Cummins TIER 3 környezetvédelmi besorolású motorját választottuk. A motor cseréje érintette a motor ágyazását, a kipufogó-, a levegő-visszahűtő rendszert és a hűtőventilátort is. A kiválasztott 300 lóerős – de nyilvánvalóan nyomatékosabb – motor az eredetileg alkalmazott 245-360 lóerős Rába motorok teljesítmény-tartományába illeszkedik, amivel elkerülhető, hogy a hajtáslánc elemeit a beváltnál nagyobb igénybevételnek tegyük ki. Kicseréltük a motor ágyazását. A motor erre előkészített tengelyére egy korszerű, szabályozható visco-kuplungos ventilátort építettünk a fogyasztás csökkentése érdekében. Az új, nagyobb átmérőjű ventilátorhoz egy új konfúzor készült. A motor igényei miatt beépítettünk egy új levegő-levegő visszahűtőt, és át kellett dolgozni a szívó- és kipufogó vezetékeket is – ez utóbbi egy megfelelő zajcsillapítású kipufogódobbal is kiegészült. A motor elektronikus vezérlésű, teljesítmény-szabályozása elektronikus gázpedál és kézi gázkar segítségével történik.
Sebességváltó – a traktor lelke (magyar gyártmány)
Az eredetileg alkalmazott kézi kapcsolású mechanikus sebességváltót egy Allison gyártmányú, hazai gyártásból származó, a világpiacon jelenleg elérhető legkorszerűbb váltóegységre cseréltük. A váltómű olajának hűtését egy új levegő-olaj hűtő végzi, a keringetést a váltóműbe integrált olajszivattyú valósítja meg. Az elérhető áttételi sor az eredetinél „hosszabb”. A váltómű alkalmazásával az erőgép a továbbiakban – a hagyományos értelemben vett – kuplung szerkezet nélkül készül, a sebességfokozatok kiválasztása a gépkezelő által és automatikusan is lehetséges – a közúti járművekhez hasonló módon. A váltómű elektronikus vezérlésű, így a hazai szoftver segítségével a motor és a váltó kommunikációja folyamatos. Az új szoftverrel lehetséges a közúti ill. munkafokozatok különválasztása és a különböző munkaműveletekhez legoptimálisabb beállítások elérése.
Fő kardántengely (magyar gyártmány)
Az új váltóműhöz az eredeti, gyakran meghibásodó kardántengely nem illeszthető, ezért azt egy korszerűbb kivitelre kellett cserélni, amelynek terhelhetősége – és ezáltal várható élettartama is – magasabb.
Áthajtómű (magyar gyártmány)
A sebességváltó az eredetihez képest nagyobb kimenő fordulatszámot hoz létre, ezért az áthajtómű áttételét az eredeti 1:1-ről lassítani szükséges. Az eredeti hajtóműszekrény és az eredeti beépítés megtartásával az áttételt jelentősen növeltük. Az áthajtómű kenőolajának hűtését önálló olaj-levegő hűtő és keringetőszivattyú oldja meg..
Futóművek
Az áthajtómű két kihajtásától kezdve új kardántengelyek kerültek beépítésre, a futóművek teljeskörű átvizsgálás után változtatás nélkül megmaradtak.
Fékszerkezet
Az új váltómű kialakítása lehetővé tette az eredeti fékszerkezet és annak beépítési elve megtartását: a féktárcsa a váltómű kihajtó tengelyére, a féknyereg a váltómű zárófedelére van szerelve. Az áthajtómű módosítása nagyobb féknyomatékot –így jobb fékhatást – eredményez. Az egyetlen féktárcsára épített rögzítőfék kialakítása változatlan maradt, de korszerűbbre cseréltük a működtető kart. Összességében a módosított áttételezésből adódó előny ebben az esetben is számottevő.
Elektromos rendszer (magyar gyártmány)
A motor és a váltómű elektronikus vezérlése – a két gyártó fejlesztési céljainak megfelelően – eleve összehangolt. A további, az erőgépre jellemző funkciók, mint például a teljesítményszabályozás, vagy a munkasebesség stabilizálása indikálta a teljes elektromos rendszer digitalizálását. Az erőgépet egy hazai fejlesztésű CAN-vezérléssel szereltük fel, ami nem csak a motor, a váltómű és tartozékainak összehangolt működtetését biztosítja, hanem a teljes elektromos hálózatot irányítja, a színes, grafikus kijelzővel a műszerezettséget is kiváltja, továbbá a kijelzőn elérhető menürendszer segítségével átfogó diagnosztikai feladatokat is ellát. Szintén a CAN-vezérlés biztosítja a motor-nyomaték korlátozását a hajtáslánc terhelhetőségének megfelelően és a haladási sebesség korlátozását 25 km/óra értéken. A traktor valamennyi fogyasztója – a 24/12V konverterrel táplált rádión kívül – egységesen 24 voltos kialakítású. A kábelezést teljesen kicseréltük egy új, vízmentes csatlakozókkal szerelt garnitúrára.
Vezetőfülke
A felújítás/átépítés során a vezetőfülke rekonstrukciója a jól bevált eredeti fülkeváz és fülke rögzítés megtartása mellett valósult meg. A fülke fűtése / klimatizálása új berendezésekkel egészült ki, a hűtőközeg: R134A minőségű. Az elöregedett lámpatesteket azonos funkciójú, korszerű kivitelű egységekkel váltottuk fel.
Főbb, módosított műszaki adatok
Motor
| |
Típus | Cummins QSL-300 |
Leírás | Soros, hathengeres, közvetlen befecskendezésű dízelüzemű, turbófeltöltésű, levegő-levegő visszahűtéssel |
Hengerűrtartalom | 8,9 liter |
Teljesítmény | 224 kW (300 LE) @ 2100 rpm |
Nyomaték | 1369 Nm @ 1500 rpm |
Környezetvédelmi besorolás | TIER 3 / STAGE III |
Sebességváltó | |
Típus | Allison 4500 GEN5 |
Leírás
| Automatikus működésű, hidrodinamikus konverterrel felszerelt bolygóműves nyomatékváltó
|
Áthajtómű | |
Leírás | Homlokkerekes fogaskerék-hajtómű |
Áttétel
| Lassító
|
Elektromos rendszer | |
Üzemi feszültség
| 24V
|
Fedélzeti elektronika | |
Leírás | 1 db master node, SAE J 1939 szerint 1 db 7” színes LCD-kijelző a műszerfalon elhelyezve |
Lámpatestek | |
Gyártmány | Hella/ Hc Cargo/ Wessem |